Ogólnopolskie Stowarzyszenie Kadry Kierowniczej Oświaty jest największą w Polsce i krajach „nowej” Unii Europejskiej organizacją zrzeszającą dyrektorów szkół i placówek oświatowych, wizytatorów oraz urzędników samorządowych i kuratoryjnych. Zrzeszamy ok. 5000 członków rzeczywistych, mamy 9000 korespondentów oraz 32 000 czytelników mediów elektronicznych.
Ośrodek Rozwoju Edukacji realizuje projekt w ramach Programu Operacyjnego Wiedza, Edukacja, Rozwój - System doskonalenia nauczycieli oparty na ogólnodostępnym kompleksowym wspomaganiu szkół. Celem jest zwiększenie skuteczności działań podejmowanych przez pracowników instytucji systemu wspomagania oraz trenerów na rzecz kształcenia kompetencji kluczowych uczniów. Działania prowadzone przez Ośrodek Rozwoju Edukacji stanowią ważny element prac prowadzonych przez Ministerstwo Edukacji Narodowej, służących kompleksowemu wspomaganiu szkół i placówek oświatowych.
Program dotyczy problemu modelowania twórczej aktywności dzieci poprzez działania plastyczne. Twórcza aktywność dziecka wynika z potrzeby wyrażania siebie, swoich myśli, uczuć i przeżyć, stanowi ona „potrzebę biologiczną, której zaspokojenie jest absolutną koniecznością dla optymalnego rozwoju istoty ludzkiej w okresie wzrostu. Dziecko charakteryzuje się wrodzoną potrzebą poznawania świata i odkrywania go, ponadto znamionuje go ogromna dociekliwość w zadawaniu pytań i swoisty upór w działaniu i poznawaniu.
Patrząc na rozwijanie twórczości z perspektywy wychowania dziecka ku twórczości należy zwrócić uwagę na fakt, że zadaniem otocznia jest nie tylko zaspokojenie koniecznych warunków, ale również wskazanie ograniczeń, gdyż wolność będąca nieodzowną właściwością procesu twórczego nie może być ograniczeniem swobody drugiego człowieka. A. H. Maslow twierdził w związku z tym, że „oznacza to kontrolowanie, zwłokę, ograniczenia, wyrzeczenie się, znoszenie frustracji i dyscyplinę”.
Zdaniem D. Zarębskiej – Piotrkowskiej „trening twórczości, działanie mające na celu ogólne uaktywnianie jednostki poprzez nasycenie jej działań cechą twórczości, przygotowanie do twórczego stylu życia, kształtowanie twórczej osobowości może mieć miejsce wszędzie tam, gdzie mamy do czynienia z możliwością wpływu czy modyfikowania aktywności ludzkiej. Z dalszego kontekstu wprawdzie wynika, że stwierdzenie to odnosi autorka do dzieci starszych, w wieku szkolnym, niemniej jednak samo meritum zagadnienia jest również zasadne w stosunku do dzieci jeszcze w wieku przedszkolnym.
Celem głównym projektu jest rozwijanie i promowanie czytelnictwa we współpracy ze żłobkami, przedszkolami, szkołami podstawowymi, szkołami specjalnymi, szkolnymi świetlicami, bibliotekami szkolnymi i publicznymi w całej Polsce i za granicą.
Założenia głównego projektu to 6 zadań wyznaczonych do zrealizowania przez Małego Misia:
a) Mały Miś – czytające Przedszkolaki
b) Mały Miś uczy samodzielności
c) 100-lecie niepodległości. Pokaż radość Przedszkolaku!
d) Kulinarne warsztaty z Małym Misiem
e) Kuferek Kreatywności Małego Misia
f) Misiowe aktywności sportowe
I DIAGNOZA LOGOPEDYCZNA
1. Przesiewowe badania mowy we wszystkich grupach przedszkolnych.
2. Badania artykulacji podstawowych głosek w nagłosie, śródgłosie, wygłosie wyrazów.
3. Badanie sprawności aparatu artykulacyjnego.
4. Badanie słuchu fonematycznego.
II TERAPIA LOGOPEDYCZNA
1. Korygowanie wad wymowy i zaburzeń mowy:
· Wywoływanie głosek dotychczas nie realizowanych i realizowanych błędnie [na podstawie karty badania mowy dziecka].
· Utrwalenie poprawnej wymowy głosek w izolacji, sylabach, wyrazach [nagłos, wygłos, śródgłos], zdaniach tekstach.
· Indywidualna terapia dzieci.
2. Usprawnianie narządów artykulacyjnych i oddechowo – fonacyjnych
3. Rozwijanie mowy czynnej
4. Rozwijanie rozumienia – mowy biernej.
5. Usprawnianie procesów analizy i syntezy słuchowej.
Wiek przedszkolny jest okresem największych zmian zachodzących we wszystkich sferach rozwoju dzieci, a najintensywniej dokonuje się on do szóstego roku życia. Przedszkole jest instytucją, której zadanie polega na harmonijnym rozwoju dzieci. Wiek przedszkolny stanowi odpowiedni moment i daje szansę kształcenia twórczej postawy, upodobań i nawyków estetycznych oraz przekonania o ich wiodącej roli i ważnym miejscu wśród innych spraw i dziecięcych przeżyć. Dzieci w wieku przedszkolnym wykazują naturalną dla swojego wieku i etapu rozwoju potrzebę ekspresji twórczej.
Cele innowacji:
⦁ Pobudzanie i rozwijanie twórczego myślenia
⦁ Wykonywanie różnorodnych prac plastycznych, poznanie nowych technik plastycznych
⦁ Uspokajanie i wyciszenie dzieci nadpobudliwych psychoruchowo
⦁ Wdrażanie do wytrwałości i konsekwencji w działaniu
⦁ Kształcenia zdolności manualnych i techniki rysunku
⦁ Ćwiczenie motoryki dłoni
⦁ Rozwijanie aktywności twórczej, zdolności plastycznych
Budowanie w dzieciach wewnętrznej motywacji, poczucia sukcesu oraz inspirowanie do samorozwoju; uczynienie małego dziecka aktywnym, myślącym, twórczym, wrażliwym i otwartym; umożliwienie każdemu dziecku rozwijania wszystkich inteligencji, a szczególnie: wizualno – przestrzennej, lingwistycznej kinestetycznej, muzycznej, interpersonalnej i intrapersonalnej stworzenie nowego, innowacyjnego planu pracy na potrzeby kół artystycznych działających w naszym przedszkolu.
„Sprzątanie Świata- Polska” Fundacji Nasza Ziemia
„Sprzątanie Świata - Polska" jest częścią międzynarodowego ruchu na rzecz ochrony środowiska Clean up the World wywodzącego się z Australii. „Sprzątanie Świata – Polska” to wspólna lekcja poszanowania środowiska. Jej celem jest promowanie nieśmiecenia, edukacja odpadowa oraz inicjowanie działań, dzięki którym zmniejszy się nasz negatywny wpływ na środowisko.Fundacja Nasza Ziemia prowadzi działania propagujące ograniczanie powstawania odpadów, selektywną zbiórkę i recykling, a także wyszukuje i w miarę możliwości usuwanie dzikich wysypisk. Działaniom tym towarzyszy cała gama innych działań: zakładanie zieleńców, sadzenie drzew, krzewów i kwiatów, organizowane są konkursy (plastyczne, piosenki), wystawy, festyny, koncerty, zabawy, ogniska, rajdy (piesze, rowerowe) itp. „Sprzątanie Świata - Polska” angażuje i integruje społeczności lokalne. Zgodnie z opinią uczestników akcji, jest ona dla samorządów dobrym narzędziem w prowadzeniu ich działalności w zakresie gospodarki odpadami, dla placówek oświatowych interesującą metodą pracy wychowawczej oraz wartościowym sposobem na realizację wolontariatu.
http://naszaziemia.pl/programy/sprzatanie-swiata/
„Czyste powietrze wokół nas” - program przedszkolnej edukacji antytytoniowej
W wychowaniu zdrowotnym dziecka program ten stanowi pierwszy etap nabywania wiedzy na temat szkodliwości dymu tytoniowego. Łączy się to również z poznawaniem sposobów radzenia sobie w tych sytuacjach codziennych, w których dziecko narażone jest na szkodliwe dla niego zwyczaje osób palących.
Założenia programu:
1. Ochrona dzieci przed szkodliwym wpływem dymu tytoniowego.
2. Program ten jest adresowany do dzieci przedszkolnych, z udziałem rodziców i opiekunów.
3. Stanowi on pierwsze ogniwo w cyklu programów antytytoniowych.
4. Program ma charakter profilaktyczny, ale przede wszystkim ma na celu wykształcenie u dzieci świadomej postawy ochrony własnego zdrowia w sytuacjach, gdy są skazane na bezpośredni kontakt z palącymi.
5. Program może być rozszerzony na środowisko lokalne.
Cele szczegółowe programu:
1. Wykształcenie umiejętności rozpoznawania różnych źródeł dymów.
2. Wykształcenie umiejętności rozpoznawania różnych dymów, „wydobycie” dymu papierosowego.
3. Zwiększenie wrażliwości dzieci na szkodliwość dymu papierosowego.
4. Zwiększenie wiedzy na temat skutków palenia papierosów.
5. Zwiększenie wrażliwości dzieci na miejsca, w których mogą być narażone na dym.
„Góra Grosza” Towarzystwa Nasz Dom
Góra Grosza polega na zbiórce drobnych monet w szkołach i przedszkolach na terenie całej Polski w dniach od 24 listopada do 5 grudnia br. Zebrane monety pozwalają na realną pomoc dzieciom wychowującym się poza własną rodziną i przebywającym w rodzinach zastępczych, rodzinnych domach dziecka, domach dla dzieci oraz innych formach opieki.
Góra Grosza jest lekcją empatii, zrozumienia, tolerancji oraz pokazuje, że choć jeden grosz nic nie może zmienić, to uzbierana Góra Grosza może przyczynić się do powstania wielu inicjatyw na rzecz dzieci. A najcenniejsze jest to, że to dzieci pomagają dzieciom, że to same dzieci mają wpływ na poprawę sytuacji swoich rówieśników.
http://towarzystwonaszdom.pl/gora-grosza/
„Pola Nadziei” Fundacji „Pomóż im”
Jest to kampania mająca na celu propagowanie idei wolontariatu, bezinteresownej pomocy nieuleczalnie chorym oraz ich rodzinom. To międzynarodowy program realizowany wyłącznie przez hospicja, polegający na sadzeniu jesienią żonkili – symboli nadziei i tworzeniu „pól nadziei”. Kiedy wiosną kwiaty zakwitną – są rozdawane w ulicznych kwestach, a pozyskane w ten sposób fundusze pozwalają na częściowe zaspokojenie potrzeb podopiecznych hospicjum. Kampania ta ma uwrażliwiać społeczeństwo na chorobę i cierpienie ludzi żyjących w najbliższej okolicy.
„Zbiórka Baterii”
Ogólnopolska Akcja Zbiórki Baterii jest częścią programu Działaj czysto! prowadzonego przez firmy Recykling.pl Organizacja Odzysku oraz PMS BARTNICKI a mającego na celu ochronę środowiska naturalnego przed zanieczyszczeniem odpadami pochodzącymi ze sprzętu elektronicznego, w tym zużytych baterii. Akcja zbiórki baterii prowadzona jest w całym kraju, uczestniczą w niej przede wszystkim zakłady usługowe, sklepy oraz gminy, szkoły i przedszkole.
W ramach akcji ogłoszony jest Ekokonkurs „Baterie- Zagrożenie dla środowiska i ludzi”.
Pojawienie się wszawicy w przedszkolu to nadal dla wielu osób temat tabu. Niestety, nadal możemy natknąć się na nią w przedszkolach czy szkołach podstawowych. Wokół tego tematu powstało wiele mitów, które akcja „Problem z głowy” stara się rozwiać. Na stronie internetowej programu (www.problem-z-glowy.pl ) nauczyciele znajdą wiele przydatnych informacji. Do pobrania są dostępne nie tylko scenariusze zajęć, ale i plakaty, ulotki czy poradniki. Projekt „Problem z głowy” pomoże również w przeprowadzeniu trudnych rozmów z rodzicami – na stronie programu dostępny jest poradnik „Jak rozmawiać z rodzicami o wszawicy?” i grafiki informujące o wszawicy, które można wkleić w treść wiadomości elektronicznej do rodzica. Z kolei dla najmłodszych przygotowano m.in. kolorowanki, krzyżówki, puzzle czy grę memory. To akcja prowadzona we współpracy z marką Paranit – producentem wyrobów medycznych zwalczającym wszy i gnidy. Honorowy patronat nad tym programem objęło Polskie Towarzystwo Oświaty Zdrowotnej.
Odsłony: 2184